Het leerproces van een pakkend verhaal

Als je terugdenkt aan de lessen uit je eigen schooltijd. Welke lessen poppen dat in je geheugen omhoog? Welke kun je het beste herinneren? Vaak zijn het de lessen met een bijzonder verhaal: iets wat is gebeurd of verteld. Dit door markante en opvallende personen met een boodschap, die zo gewoon is maar toch uniek. Er is een ding zeker, met een goed verhaal vang je de aandacht!

Tell your own story

Perfectie is overrated als het gaat om het vertellen van een verhaal. Het gaat er om dat het authentiek is, met andere woorden ‘eigen.’ Stel je hebt je teksten op papier staan en gaat het opdreunen. Wat er gebeurd is dat jij als verteller van het verhaal geen binding krijgt met jouw publiek. Ze worden niet meegevoerd in de emotie en beleving van het verhaal. Als de verteller het verhaal niet zelf beleefd, hoe kan hij dan ooit verwachten dat zijn publiek met hem meegaat.

Start je verhaal met een BAM. Zorg voor oorverdovende stilte. Laat het verhaal het zware werk doen. Als het hart verbonden is, maakt de manier waarop niets meer uit. Vertrouw op de kracht van je eigen verhaal en jouw publiek zal aan je lippen hangen.

Corporate storytelling is jouw leven laten leven

Een MKB bedrijf of ondernemer die met storytelling aan de gang wil, zal verbinding moeten vinden met zijn eigen verhaal: de zaken uit zijn werk en zijn leven. Door te vertellen over de emoties van eigen ervaringen kun je mensen inspireren, overtuigen of binden. Persoonlijke ervaringen worden zo verbonden met de organisatie. Het leerproces van corporate storytelling brengt het verhaal van merk, organisatie en bedrijf tot leven. Mensen hebben de behoefte om deel uit te maken van een groter geheel en bij te dragen aan een gezamenlijk doel.

Aristotelis de storyteller

Aristoteles was gek op storytelling. Vooral met een politiek tintje. Hij gaf zijn manier van storytelling inzetten de naam ‘genus debelerativum’, oftewel de politieke rede. Het is een manier van verhalen vertellen waarmee je pleit voor de juistheid of de schadelijkheid van een beslissing. En dat doe je door een aantrekkelijk of juist afschrikwekkend toekomstbeeld te schetsen. Wat je dus eigenlijk doet, is jouw doelgroep laten zien hoe hun persoonlijke wereld eruit zou komen te zien, als ze een bepaalde beslissing zouden nemen. Je schetst dus een situatie waarin ondernemers hun dagelijks leven herkennen, maar tegelijkertijd meteen beseffen dat er iets is veranderd. Storytelling inzetten als leerproces kan je veel brengen. Je weet wat ze zeggen, oefening baart kunst!

Deze blog is geschreven door Liza Roskam van Socializious
Socializious biedt Social Media beheer & ondersteuning, storytelling en contentstrategie voor mkb bedrijven en ondernemers. Maakt graag van jouw een storyteller en schrijft met liefde teksten voor jouw bedrijf.

Website: www.socializious.nl
E-mail:
info@socializious.nl
Instagram: @socializious
Linkedin: @lizaroskam

Laat een reactie achter