Storytelling als marketingstrategie

Storytelling als marketingstrategie is een strategische aanpak door het inzetten van een verhaal. Wie droomde vroeger niet weg bij de verhalen van Roald Dahl of bij de bekende sprookjes. Er is over de jaren heen weinig veranderd als het gaat om de kern van storytelling. Het bereiken van je doelgroep is de belangrijkste eerste stap binnen marketing, maar storytelling zorgt ervoor deze doelgroep te boeien en voor lange tijd aan jouw merk of bedrijf te binden. Wil je het echt goed doen, dan maak je je klant de hoofdpersoon van jouw verhaal. 

Authenticiteit is de kern

Het maken van je eigen verhaal, is dichterbij dan je denkt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, sterker nog, hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter. Authenticiteit is belangrijk, zeker online. De potentiële klant moet zich met jou verbonden voelen en je vertrouwen, dat doe je niet door alleen te praten over je dienst of product. Iedereen doet graag zaken met mensen, dus laat ook vooral de menselijke kant van je bedrijf zien. Wie ben je, waar sta je voor en wat zijn je kernwaarden? Die drie antwoorden vormen de basis van jouw verhaal.

De rol van corporate storytelling

Medewerkers binnen jouw bedrijf hebben behoefte aan een verhaal. Wie zijn we? Wat onderscheidt ons? Welke richting gaan we op? Als het om corporate storytelling gaat, is het van belang dat medewerkers op een veilige manier en met een positief gevoel hun verhaal kunnen doen. De meeste organisaties hebben binnen hun marketingstrategie een doelstelling en een missie. Als je kijkt naar organisatiedoelen en de missie, is het slim om de focus te leggen op:

  • Wat is de reden dat we dat doel willen bereiken en wat zijn daarbij onze uitdagingen en onzekerheden?
  • Wat zijn succes- en waardenverhalen die betekenis voor ons hebben en waaraan kan de organisatie zich spiegelen.

Een succesverhaal gaat niet alleen om de successen van het bedrijf. Soms geven juist mislukkingen een veel beter beeld op succes. Wat voor medewerkers van belang is dat ze binding voelen met het verhaal van het bedrijf. Zo creëer je geloofwaardigheid en een trots gevoel bij de medewerkers. Hierdoor zullen ze als inspiratiebron naar buiten treden. Zo ga je terug naar de kern van authenticiteit van het bedrijf zoals hierboven beschreven.

Hoe gebruik je storytelling voor je eigen bedrijf als ondernemer?

Heel simpel, gebruik jouw (ondernemers)verhaal. Een tip van ons is, begin eens met schrijven over hoe je gekomen ben top de plek waar je nu staat. En deel daarin ook de minder fijne momenten, de lessen die je hebt moeten leren, de keren dat je ontslagen bent of ontslag hebt genomen omdat je diep ongelukkig was met je baan. Maar deel ook vooral de euforische momenten, momenten wanneer je trots was op jezelf en je carrière. Ten eerste helpt het je om te relativeren, terug te kijken naar de weg die je hebt afgelegd. Ten tweede is het jouw eerlijke en echte verhaal, dus mensen zullen zich gegarandeerd herkennen in de situatie en alleen maar meer respect voor je hebben!

Key in storytelling is herkenning en een echt beeld neerzetten. Niemand zit te wachten op iemand die alleen maar verteld over de goede dingen. Sterker nog, het zorgt juist voor onbegrip en irritatie. Wees echt, deel ook de lessen die je hebt geleerd, zorg altijd voor een positieve invalshoek, maar wees jezelf en wees eerlijk. Amen.

O ja, en heb je hulp nodig bij het vinden van jouw verhaal? Schakel dan vooral Liza in, want zij is de beste en weet van ieders verhaal een prachtverhaal te maken. Trust me! (aldus Robin)

Connecting female marketers platform

Tip: The Woman in Marketing heeft een gloednieuwe Facebook groep gelanceerd voor uitsluitend vrouwelijke marketeers. Het doel van de groep is om kennis te delen, je wereldwijde netwerk uit te breiden. Opdrachten te delen waar je wellicht hulp of extra handen voor kunt gebruiken. Maar je kan ook oproep doen als je er even niet uitkomt en de feedback en input van gelijkgestemden nodig hebt.

Doe jij mee met deze missie? En wil je onze movement steunen? Word dan gratis lid van onze Facebook groep = >Connecting Female Marketers Globally

Deze duoblog is geschreven door Liza Roskam van Socializious & Robin Simons van Woman in Marketing

Socializious biedt Social Media beheer & ondersteuning, storytelling en -contentstrategie voor mkb bedrijven en ondernemers. Maakt graag van jouw een storyteller en en schrijft met liefde teksten voor jouw bedrijf.

Website: www.socializious.nl
E-mail: info@socializious.nl
Instagram: @socializious

Woman in Marketing is een full-service online marketing agency met een duidelijke missie, het wereldwijd verenigen van vrouwelijke marketeers.

Website: www.womaninmarketing.com
E-mail: info@womaninmarketing.com

Instagram: @thewomaninmarketing

1 reactie

  1. Marianne op 14 mei 2020 om 9:39 pm

    Mooie blogpost, dames! En sowieso een gaaf concept: duobloggen. Love it! 🙌🏼

Laat een reactie achter