Gastblog

7 Basistips voor SEO

Laten we bij het begin beginnen. Waar staat SEO nou eigenlijk voor en wat is het? SEO staat voor Search Engine Optimalisation en het is er voor om je website beter vindbaar te maken voor de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google.

Je kan Google namelijk helpen door jouw website pagina’s en blogartikelen goed te optimaliseren zodat Google weet waar jou artikel of pagina overgaat. Dit is handig want als iemand dan in Google een zoekopdracht intikt kan Google zijn crawlers (deze ‘spinnen’ gaan snel door alle websites en artikelen heen en zorgen voor de top 10) loslaten en kom jij met jouw artikel of pagina in de top 10 terecht. En daar wil je uiteindelijk komen.

Nu zijn hier 7 basistips voor om in ieder geval jouw blogartikelen goed geoptimaliseerd te hebben.

TIP 1:

Hoe eerder een zoekwoord in een titel of url voorkomt, hoe belangrijker deze is in de ogen van Google. Zorg er dus voor dat het zoekwoord waar je op wilt scoren zover mogelijk naar voren staat. (maar het moet wel leesbaar blijven)

TIP 2:

Je zoekwoord staat in je Title Tag. Als jij zoekt naar iets in Google dan zie je altijd de blauwe titel als eerste. Zorg er dus voor dat jou zoekwoord zover mogelijk naar voren staat in je titel. En de lengte van je titel mag tussen de 66 en 70 tekens zitten.

TIP 3:

Je zoekwoord staat in je meta description. Je meta description is het stukje tekst dat je onder de titel ziet in Google. Je hebt hier invloed op door hem zo overtuigend mogelijk te schrijven voor je klant. Ook hiervoor geldt weer zover mogelijk je zoekwoord naar voren en de lengte van je meta description is gemiddeld 210 tekens.

TIP 4:

Je zoekwoord staat in een SEO vriendelijke URL. Je URL is het adres waar je website op staat. De URL moet dus goed en slim in elkaar zitten.

NIET: domeinnaam.nl/categorie/15/waterverf
WEL: domeinnaam.nl/waterverf of domeinnaam.nl/verven/waterverf

Een enkele tip hiervoor is om alle lidwoorden weg te laten uit een URL en ook hierbij weer je zoekwoord zover mogelijk naar voren en gebruik streepjes tussen de woorden en hou je URL zo kort mogelijk.

TIP 5:

Je zoekwoord staat in je koptekst 1 (H1) tag. Je H1 is de titel van je blog of pagina maar dit is niet je Google titel (Title Tag tip 1). Enkele tips voor deze zijn dat je H1 tag maar 1x voorkomt op je hele pagina of in je artikel en ook hiervoor geldt weer je zoekwoord staat zover mogelijk voorin. Maar ook moet het een unieke H1 zijn die nog niet op je pagina’s of blogs voorkomt.

TIP 6:

Je zoekwoord staat in je eerste zin of alinea. Dit betekent dus dat je zoekwoord voorkomt in je eerste zin of artikel van je artikel. Of de zoekterm ervan. Het is dan wel weer belangrijk dat je niet gaan spammen (keywordspam) met het zoekwoord. Het moet wel een leesbaar geheel blijven.

TIP 7:

Ook in de overige (tussen) koppen staat het zoekwoord. Denk hierbij aan de H2/H3 koppen. Je gebruikt deze koppen om je artikel leesbaar te maken. Je kan het zoekwoord hierin verwerken of juist een synoniem van het zoekwoord.

Ik wens jullie allemaal heel veel plezier met het bekijken van jullie artikelen en mocht je nou nog vragen hebben hierover dan mag je mij altijd een berichtje sturen op @seosharon.nl.

Sharon Ganzeboer – SEO SHARON – SEO Specialist
Foto: Marieke Vogelzang van @timetoshine

Laat een reactie achter