Gastblog
Dit is waarom je nu moet starten met e-learning
Als ondernemer is investeren in je digitale aanwezigheid tegenwoordig niet meer weg te denken. Want wie beter online gevonden wordt, krijgt meer klanten. Ook zetten steeds meer bedrijven social media zoals Facebook, LinkedIn en Instagram in om hun bereik te vergroten. Maar het internet biedt jou, als ondernemer, nog veel meer kansen.
Heb je bijvoorbeeld wel eens overwogen om een e-learning te maken? E-learning kan een hele handige bron van passief inkomen zijn. Het scheelt je tijd en geld in vergelijking met een offline training. En je klanten kunnen altijd en overal een training volgen.
Door mijn werkzaamheden bij online leerplatform Pluvo weet ik (Henny Hoekstra) veel over de do’s & don’ts wat betreft e-learning. Een paar van mijn beste tips deel ik graag met je in deze blog!
Waarom online training
- Passief inkomen
Laten we beginnen met kijken waarom je een e-learning zou moeten gaan maken. Een van de belangrijkste redenen is het genereren van passief inkomen. Wanneer je eenmaal een goede online training hebt staan, heb je hier namelijk bijna geen omkijken meer naar. Terwijl je dit ‘product’ wel kunt blijven verkopen. Een e-learning kun je daarom echt zien als een extra ‘product’ dat je verkoopt.
- Blije klanten
Jouw e-learning kun je voor verschillende doelen inzetten. Zo kun je het dus als product gebruiken, waarbij je jouw kennis ruilt tegen geld. Maar je kan online training ook gebruiken om jouw product uit te leggen. Zodat je klanten stap voor stap leren hoe ze jouw product moeten gebruiken.
Zie het als een vervanging voor een gebruiksaanwijzing. Gebruiksaanwijzingen zijn vaak heel saai om te lezen. Je kunt hier ook iets interactiefs van maken: door e-learning te gebruiken. Zo help je jouw gebruiker stap voor stap door het proces om jouw product te leren kennen en begrijpen.
Wat dit oplevert? Blije klanten! Het helpt hen namelijk om jouw product beter te begrijpen. Waardoor ze jouw product waarschijnlijk vaker gaan gebruiken. Zo worden je klanten loyaler én blijer. Wat weer goed voor je omzet is.
Ook ervaren cursisten online training vaak als leuker dan offline training. Het is namelijk vaak interactiever en je kunt werken met meerdere soorten content. Dit zorgt natuurlijk ook voor blijere klanten.
- Het bespaart je ontzettend veel tijd
Jouw tijdsinvestering in het maken van een online training zal zich waarschijnlijk heel snel terugbetalen.Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van een producttraining. Een goede online training zorgt ervoor dat je klanten je minder vaak bellen met vragen. Ze weten namelijk precies hoe je product werkt wanneer je een goede training neerzet. En is je klant vergeten hoe een onderdeel precies werkt? Dan kunnen ze altijd de online training erbij pakken en teruglezen hoe het alweer zat.
Ook bespaart online training je veel tijd in vergelijking met een offline training. Je hoeft namelijk maar een keer een goede training neer te zetten. Het enige wat je nog hoeft te doen is je klanten toevoegen aan je training. Ze kunnen meteen starten zonder dat je hier veel omkijken naar hebt.
Aan de slag met e-learning
Hopelijk ben je nu overtuigd van het nut van e-learning. Dan vraag je je vast af hoe je aan de slag gaat met e-learning. Daar help ik je graag mee!
Stap 1: werk het idee van je e-learning uit
Voordat je aan de slag gaat met e-learning, is het belangrijk dat je eerst je idee uitwerkt. Wat is namelijk de toegevoegde waarde van de e-learning? Wat voor middelen heb je nodig? Wie is precies je doelgroep? En hoe wil je er geld mee verdienen?
Om je hiermee te helpen, hebben we bij Pluvo het gratis e-learning canvas ontwikkeld. Het E-learning Canvas is als het business plan voor je e-learning. Het help jou om scherp te krijgen wat je precies gaat doen met je e-learning. Voor wie je de e-learning schrijft. En hoe je jouw e-learning gaat verspreiden.
Stap 2: kies de juiste software
Ik ga ervan uit je nu het idee van je training hebt. Nu is het bijna tijd om je training te gaan bouwen. Leuk! Maar niet zonder de juiste software.
De juiste software kiezen is niet in een alinea samen te vatten. Daarom schreven we dit artikel over het kiezen van e-learning software.
Je kunt natuurlijk gewoon met Pluvo starten. Met Pluvo kun je lekker gratis beginnen en eenvoudig een online training maken. Pluvo groeit vervolgens met je organisatie mee!
Tip: Kies voor een Learning Management Systeem in combinatie met een auteurstool. Zo kun je zowel je online training maken als de resultaten van cursisten analyseren op een plek!
Stap 3: maak een structuur
Een structuur maakt het veel makkelijker om straks invulling aan je online training te geven.
Zo maak je een structuur:
- Schrijf alles op wat een cursist moet kunnen na het volgen van jouw online training. Maak dit zo concreet mogelijk, zoals “een sollicitatiebrief kunnen schrijven” of “de basis van SEO snappen”. Dit kun je zien als leerdoelen.
- Schrijf alle stappen op die iemand moet nemen om de leerdoelen te bereiken. Probeer het pad zo logisch mogelijk te omschrijven. Dit zijn je subdoelen.
- Verdeel de stappen in secties. Secties maken het volgen van je lesstof overzichtelijker voor cursisten, omdat je gerelateerde onderwerpen bij elkaar bundelt. Een sectie is bijvoorbeeld ‘de motivatiebrief’. Deze secties ga je zo onderverdelen in lessen, waar de daadwerkelijke content van je training in zit.
- Vul de secties met lessen. Dit is in het voorbeeld ‘indeling van de brief’ en ‘je motivatiebrief laten nalezen’, welke beide bij de sectie ‘de motivatiebrief’ horen. Je kunt ook opschrijven met wat voor lesmateriaal je de cursisten dit wilt laten leren.
- Zet de secties in een logische volgorde.
Stap 4: maak lesmateriaal en vul de e-learning
Nu is het aan de tijd om aan de slag te gaan met de invulling van de structuur. Als het goed is, weet je precies wat waar in je e-learning moet gaan staan. Schrijf de teksten, maak de vragen en film de video’s: kortom, ga aan de slag!
Stap 5: test de e-learning
Voordat je de e-learning kan lanceren, raad ik je aan om je e-learning door een paar mensen te laten testen. Zorg ervoor dat de testers vergelijkbaar zijn met de doelgroep die je voor ogen hebt. Zo kun je checken of ze daadwerkelijk alles snappen wat je gemaakt hebt. Pas je e-learning vervolgens aan de feedback aan.
Stap 6: lanceren maar!
Time to shine! Tijd om je e-learning te lanceren en je kennis te delen met de wereld!
Conclusie
Een online training kan je bedrijf ontzettend veel opleveren. Mocht je overwegen om een e-learning te maken, dan kun je altijd starten met Pluvo. Pluvo is gemakkelijk in gebruik, waardoor je snel je eerste e-learning hebt staan. Ook is Pluvo schaalbaar, waardoor je ook met een kleine groep cursisten een training kunt starten. Pluvo groeit vervolgens met je mee.
Vragen over e-learning? Stuur me gerust een bericht via LinkedIn of Instagram. Henny Hoekstra – Marketingmeisje & E-learningfanaat @ Pluvo.