Gastblog
Hoe maak je zelf een website?
De voorbereidingen
Je bent als ondernemer bezig met het opzetten of verder ontwikkelen van je bedrijf. Je hebt je verdiept in je expertise, je aanbod uitgewerkt en een logo laten maken. Je weet dat je als ondernemer niet meer zonder website kunt en vol goede moed ben je begonnen. Je bent achter je computer gekropen en hebt in google gezocht op : WordPress website maken. Om vervolgens een paar uur later vermoeid de computer weer uit te zetten. Door alle tips en blogs zag je door de bomen het bos niet meer en je bent niet veel verder gekomen. Sterker nog: de berg aan mogelijkheden en opties lijkt enorm en onoverzichtelijk.
Dit komt doordat je zonder voorbereiding en plan op goed geluk bent gaan googelen en zoeken. Als je niet precies weet waar je op naar op zoek bent, lijkt alles relevant. Het maken van je website begint daarom ook met de juiste voorbereidingen en een plan, zodat jij weet waar je aan toe bent.
In deze blog geef ik 6 tips waarmee je deze voorbereiding doet en jij beslagen ten ijs komt.
Tip 1) Het bepalen van je doelgroep
Het bepalen of uitschrijven van je doelgroep is de allereerste en misschien wel de belangrijkste stap bij het maken van de website. Alle onderwerpen die hierna aan bod komen tot aan het daadwerkelijk online gaan, horen een logisch gevolg te zijn van deze stap. Het bepalen van je doelgroep is het fundament van je onderneming.
Het is verleidelijk om je doelgroep zo groot mogelijk te houden. Je wilt toch zo veel mogelijk mensen bereiken? Hoe kleiner de doelgroep, hoe minder goed mijn onderneming daar gebruik van kan maken? Het is misschien ook wel wat eng om echt te gaan voor een kleine doelgroep, omdat je daarmee een andere doelgroep uitsluit. Het bepalen van je doelgroep levert echter vaak veel winst op. Hoe duidelijker jij je doelgroep, ook wel ideale klant, in kaart brengt, hoe duidelijker die klant voor jou kan kiezen. Je brengt namelijk in kaart wie je aan wil gaan spreken en daar pas je de hele huisstijl, beeld en tekst op aan. Op deze manier onderscheid jij je van de andere aanbieders in jouw sector.
Tip 2) Je huisstijl bepalen
Zorg als eerste voor een duidelijke huisstijl die bij jou past. Zie jezelf en je onderneming als merk en breng dit ook zo naar buiten. Als je een duidelijke huisstijl hebt dat past bij je doelgroep, dan kunnen potentiële klanten zich met jou identificeren. Of juist niet, maar dat is ook goed. Mensen die zich niet verbonden voelen met jou en je merk vallen vanzelf af en hier hoef je geen energie aan te besteden, die energie hou je over voor de mensen die wel interesse hebben in je dienst.
Een huisstijl is meer dan alleen een logo en het hebben van een website. Je begint bij het bepalen van je doelgroep, kernwaardes en je waarom; het verhaal dat jij te vertellen hebt. Als dit voor jou duidelijk is dan ga je op zoek naar kleuren, lettertypes en afbeeldingen die deze boodschap ondersteunen. Dit hoeft niet altijd aan te sluiten bij je persoonlijke voorkeur of stijl, maar vaak is dit wel zo.
Tip 3) inventariseer wat je nodig hebt voor je website
Als je gaat starten met je website is het goed om van tevoren te inventariseren wat je, naast een huisstijl, nodig hebt om die droomsite te bouwen. Als je dit in de voorbereidende fase goed in kaart brengt, heb je alle tijd om dit te regelen. Je kunt uitgebreid onderzoeken wat je wilt en eventueel hulp van anderen inschakelen. Denk hierbij aan een fotograaf, designer of iemand die je helpt met het opzetten van je online cursus. Op de lange termijn spaart je dit tijd en energie en zul je zeker de site die je voor ogen had, kunnen opzetten. Denk hierbij aan:
- Een logo en favicon;
- Pagina’s en teksten;
- Beeldmateriaal;
- Eventuele graphics of icoontjes in je huisstijl;
- Eventueel je weggever, tips of blogs;
- Privacyverklaring en algemene voorwaarden;
- Een beschikbare domeinnaam;
- Hosting;
- SSL certificaat;
Tip 4) De navigatiestructuur en lay-out
Je bezoeker wil graag op de snelste en makkelijkste manier van punt a (De eerste pagina dat hij / zij ziet) naar punt b (de gewenste info). Als zij verdwalen op je site omdat deze onoverzichtelijk is, dan raak je een gebruiker (en klant ) kwijt.
Voorkom een te brede of te diepe site / navigatiestructuur
Een te brede site is een site met een veel te breed menu. Alle pagina’s in de site zijn als het ware naast elkaar gelegd. Er zijn geen subcategorieën gemaakt en het menu telt meer dan 7 kopjes. Bovenaan de site staat dan veel te veel keus en het is onoverzichtelijk. Hoe voorkom je een te brede site? Maak thema’s en categorieën. Zet je verschillende diensten over het kopje “diensten”. Biedt je verschillende workshops? Het is niet nodig om ze allemaal zichtbaar te hebben in je menu, maak 1 kopje met “workshops” en als het menu uitklapt ziet je bezoeker de verschillende opties. Zorg dat je menu niet meer dan 7 items bevat.
Een te diepe site is een site dat onder het kopje in het menu heel veel items heeft. Stel je maakt meubels en onder het kopje “stoelen” in het menu heb je alle 124 varianten stoelen geplaatst. Daar gaat niemand uitkomen. Zorg dan voor subcategorieën zoals “eetkamerstoelen”, “bureaustoelen” etc.
Zorg altijd voor die snelste en efficiëntste route voor je gebruiker door je website. Hoe minder klikken een bezoeker nodig heeft, hoe beter dit is.
Hoe doe je dit?
Start bij het ontwerpen van je site met het maken van een navigatiestructuur. Schrijf alle de pagina’s die je nodig hebt op losse blaadjes en leg deze naast en onder elkaar, totdat je de efficiëntste versie van je site hebt.
Denk ook aan de route van de ene pagina naar de andere. Dus zorg voor buttons naar een contactformulier, andere service en vooral naar je dienst of product dat je verkoopt.
Lay-out website:
Op het moment dat je straks WordPress opent en een thema installeert zijn er talloze manieren om je pagina in te richten. Soms zie je dan door de bomen het bos niet meer en het kan overweldigend zijn.
Het is altijd een goed idee om de lay-out van de belangrijkste pagina’s van tevoren al uit te tekenen. Dit zijn in ieder geval de homepage, contactformulier en één pagina met je dienst of producten. De andere pagina’s zullen in principe dezelfde lay-out krijgen als die ene dienstpagina.
Deze lay-out teken je gewoon met pen en papier. Of je maakt, net als bij de navigatiestructuur, losse blaadjes van de blokken en gaat schuiven totdat je tevreden bent.
Je hoeft nog niks inhoudelijks op deze lay-out te zetten. Je hebt nog geen teksten of afbeeldingen nodig. Je plaatst bijvoorbeeld op de bovenkant van je blaadje een blok met je menu-onderdelen en daaronder een blok waarin een foto komt (je schrijft gewoon in het blok: foto header). Daaronder zet je blokken met tekst, afbeeldingen, icoontjes of knoppen. Op deze manier maak je de belangrijkste pagina’s in het klad.
Tip 5) Gebruiksvriendelijke site
Je maakt je website voor je bezoeker en ideale klant. Die bezoeker wil eigenlijk maar één ding: Zo goed en snel mogelijk een oplossing voor hun probleem vinden. Of dit nu gaat om een set nieuwe nagels, een plek voor een babyborrel of om van nekklachten af te komen, je bezoeker wil zo efficiënt mogelijk te weten komen of datgene wat jij aanbiedt ook aansluit bij zijn wensen.
Als ondernemer lijkt het vaak een goed idee om zo uniek mogelijk te zijn, ook in je website, zodat je jezelf onderscheidt van de anderen. We zijn echter ook allemaal een beetje gewoontediertjes en vinden het prettig als dingen zijn zoals we gewend zijn. Dit gaat zeker op bij het bezoeken en beoordelen van een website. Je bezoeker wil niet hoeven na te denken over de lay-out en structuur van de site. Je bezoeker wil zonder te denken door die site heen navigeren en raakt gefrustreerd als dit niet gaat zoals hij gewend is. En een gefrustreerde bezoeker…haakt af. Denk aan de volgende punten in het ontwerp van je site.
- Plaatsing van je logo bovenaan de website;
- Maak je site scanbaar door het gebruik van witruimte, bulletpoints en maak belangrijkste tekst bold (vet). Maak onderscheid tussen titels en (sub) paragraven door verschil in grootte van lettertypes.
- Duidelijke navigatie-items met een naam dat meteen duidelijk maakt wat je doet.
- Zorg dat hyperlinks en buttons duidelijk zijn;
- Geef elke pagina een titel;
- Wees consequent;
- Maak je site responsive;
- Laat fancy stuff zoals pop-ups, geluiden en teveel beweging achterwege;
- Zorg voor een snelle laadtijd.
Tip 6) Juiste afmeting afbeeldingen
Als webdesigner adviseer ik om te investeren in een fotograaf en een mooie fotoshoot. Maak van tevoren een moodboard op Pinterest of knip afbeeldingen uit magazines om erachter te komen wat jouw stijl is. Dit helpt je fotograaf ook enorm om een beeld te krijgen van je wensen. Zoek ook een fotograaf uit die een dergelijke stijl in zijn of haar portfolio heeft en beheerst.
Zorg dat de afbeeldingen niet te groot zijn, de juiste afmetingen zijn
- Voor een header (hele breedte) 2400 pixels breed
- Voor een tussenliggende foto is 1200 Pixels meer dan genoeg.
Aan het einde van deze voorbereidingen heb jij je site eigenlijk al helemaal in het klad staan. Je hebt de rust en ruimte gehad om goed na te denken over de inhoud en deze te finetunen. Nu kun je WordPress installeren en aan de slag met het leuke gedeelte: je droomsite bouwen. Wil je meer tips over het voorbereiden en bouwen van je website, volg mij dan op social media.
Veel plezier met het maken van je site,
Daphne Mazgon van Mazgon Design
Foto credits: De Fotovakvrouw