Gastblog
Wat is SEO en hoe combineer je het met storytelling?
SEO: de één zegt ‘seejoo’ en de ander ‘es-sie-oo’. Maar wat is dit nou precies en combineer je SEO met storytelling? In deze blog ga ik je er meer over vertellen, want met simpele trucjes kun je een verhaal dat recht uit je hart komt toch goed optimaliseren. Zodat je niet alleen een goede tekst voor je website schrijft, maar ook nog eens beter gevonden gaat worden in Google, want uiteindelijk willen we dat allemaal, toch?
Wat is SEO precies?
SEO is een afkorting van het Engelse ‘Search Engine Optimization’. In Nederland zeggen we gewoon ‘zoekmachine optimalisatie’. De meest gebruikte zoekmachine is Google. SEO is geen Quick-fix methode. Er is dus niet één bepaalde methode die ervoor zorgt dat je website op nummer één in Google komt (was het maar zo gemakkelijk 😉). Het best kun je SEO omschrijven als een verzameling van technieken, die gericht zijn op het verbeteren van de vindbaarheid van je website.
Samengevat: als je wilt dat jouw bedrijf goed gaat scoren in Google, ‘moet’ je iets met SEO. Dit kan variëren van simpele trucjes zoals het verkleinen van afbeeldingen zodat je website sneller wordt tot het toevoegen van zoekwoorden aan je teksten. Al die kleine stapjes samen, vormen een één geheel. En dat geheel valt allemaal onder SEO-optimalisatie.
Zoekwoorden en SEO
Een goede, vindbare tekst bevat zoekwoorden. Om die zoekwoorden te vinden, moet je beginnen om een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen. Zo weet je precies waar jouw klanten naar zoeken in Google.
- Welke termen gebruiken jouw klanten nou eigenlijk?
- Wat toetsen ze precies in als ze gaan zoeken in Google?
- Welke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume en passen bij jouw aanbod?
Deze informatie kun je uit een goed zoekwoordenonderzoek halen en de zoektemen die goed scoren in Google, ga je subtiel verwerken in de teksten. Dat is vaak één van de eerste stappen als het gaat om zoekwoorden en SEO.
SEO-tips voor je webteksten
Als tekstschrijver ben ik heel veel bezig met SEO en dan voornamelijk in combinatie met de teksten die op je website staan. Ik wil beginnen om één hele belangrijke tip met je te delen.
Denk altijd éérst aan de leesbaarheid van je tekst.
Je kan heel veel kneitergoede zoekwoorden aan je tekst toevoegen, maar als de tekst vervolgens niet fijn om te lezen is, zijn die mensen zo van je website verdwenen. De leesbaarheid van je tekst staat altijd voorop! Het is de truc om zoekwoorden, die passen bij jouw aanbod of dienst, heel subtiel te verwerken in je teksten. Zorg ervoor dat je een zoekwoord ‘verstopt’ in je titel en gebruik vooral synoniemen. Een goede webtekst of blog is opgebouwd uit verschillende alinea’s. Dit is prettig voor de leesbaarheid, maar ook gelijk een SEO-tip. Die alinea’s kun je allemaal een korte titel geven en in de titel verstop je ook weer één van je zoekwoorden. Probeer je zinnen niet te lang te maken en vermijd woorden als: ‘kunnen, zullen en worden’. Gebruik altijd actieve en vlotte zinnen, dit leest veel prettiger.
SEO-teksten die passen bij storytelling
Een goede en leesbare tekst is heel belangrijk. Zoekmachines zoals Google zijn tegenwoordig heel slim, ze filteren websites met goede en inhoudelijke artikelen eruit. Als jij zorgt dat je écht waarde deelt, zal Google dit gaan zien en je website daarvoor belonen door weer een stapje hoger te plaatsen. Storytelling is daar een heel goed voorbeeld van. Want, de bedoeling van storytelling is om je lezers even mee te nemen, ze bijna letterlijk te laten voelen wat je wilt overbrengen. Dit kun je bereiken door te schrijven met gevoel, of door jouw ervaringen te gebruiken in de teksten.
Een goede manier van storytelling kun je laten zien in je blogs. En laat dat nou net óók weer een SEO-tip zijn! Bloggen is heel goed voor je website en voor je SEO-resultaten. Google houdt van websites die ‘in beweging’ zijn en waar regelmatig nieuwe content geplaatst wordt. In je blogs kun je zoekwoorden verwerken én storytelling toepassen. Als je die blogs vervolgens weer promoot, krijg je meer verkeer naar je website. Hoe meer bezoekers, hoe beter Google het vindt! Daarnaast is het van belang hoe lang die bezoekers op je website blijven, dus daarom is die inhoud ook zo belangrijk. Hoe fijner de tekst is, hoe langer bezoekers blijven hangen!
Deze blog is geschreven door Renate Bruinenberg, tekstschrijver. Bij haar bedrijf Van Idee Naar Tekst kun je terecht voor advies rondom het schrijven van webteksten, blogs en SEO-optimalisatie. www.vanideenaartekst.nl