Gastblog

Door SEM SOCIAL

Hey! Even voorstellen. Wij zijn Suzanne en Emma en samen hebben wij het bedrijf SEM social opgericht. Wij zijn twee social media fanaten en communicatie professionals met een wens om organisaties te helpen bij het strategisch inzetten van social media en online marketing.

Deze blog willen we graag wijden aan een heel leuk en ook interessant onderwerp: het concept van storytelling. Storytelling is simpelweg het vertellen van een verhaal. Maar dan wel, een strategisch ingezet verhaal. Storytelling gaat niet zo zeer om de flow van creativiteit compleet de vrije loop te laten, maar meer om de gedachte achter het verhaal: wat wil je bereiken, wie wil je aanspreken en hoe?

Vaag? Helemaal niet. Laten we bij het begin beginnen, precies zoals je met een verhaal ook doet. Wanneer je een verhaal vertelt, moet er een verschuiving plaatsvinden. Storytelling is namelijk een krachtige tool, zeker wanneer deze op de juiste manier toegepast wordt. Je wilt de doelgroep die jij wilt bereiken een inzicht verschaffen, laten nadenken en voelen met betrekking tot een onderwerp verwerkt in het verhaal.

De kernwaarden van een goed verhaal en sterke storytelling berusten op de volgende karakteristieken:

  • Identificatie: De lezers van jouw verhaal kunnen zich inleven in de gebeurtenis, het onderwerp of de hoofdpersoon. Je spreekt hen indirect aan, dankzij jouw verhaal.
  • Verbinding: een verhaal verbindt mensen met elkaar, schept een band, een relatie. Dankzij de mogelijkheid voor de lezers om zich met het verhaal te identificeren op een bepaald vlak, voelen zij zich verbonden met  degene die het verhaal vertelt.
  • Beleving: verhalen richten zich niet voornamelijk op de ratio maar juist op de emotie van de lezers. Mensen worden aangesproken en geraakt, het verhaal roept emoties op.
  • Richting: verhalen kunnen lezers een houvast bieden en richting geven.

Voordat je start met het opschrijven van een verhaal, denk dan na over bovenstaande karakteristieken en beschrijf deze voor jezelf kort. Wat wil je bijvoorbeeld dat jouw lezers beleven tijdens het lezen? Op welke manier zoek je met je verhaal de verbinding op? En, heel praktisch, waar ligt mijn begin, midden en einde van het verhaal.

Daarnaast is het vooral een leuke manier om jouw doelgroep te leren kennen en interacties met hen op te zetten. Dus, wij zouden zeggen, leef je uit en bekijk spelenderwijs hoe jij jouw doelgroep kunt aanspreken door middel van het concept: storytelling.

SEM social

Laat een reactie achter