Gastblog

Tropics Writer

Voor een paar jaar verhuizen naar Ivoorkust om onze buitenland-droom waar te maken. Na wat wikken en wegen ging deze wens drie jaar geleden in vervulling. Mijn man zou voor zijn werkgever een dealerschap opzetten en runnen, en ik zag mijn kans schoon om van mijn passie mijn werk te maken: het starten van een eigen tekstbureau! Dit alles werd zo’n drie jaar geleden in gang gezet, en mijn schrijf business Tropics Writer viert binnenkort haar eerste verjaardag!

Met Tropics Writer help ik bedrijven om hun verhaal pakkend op papier te zetten. Denk aan webteksten, blogs, artikelen en social media posts. Momenteel ben ik mijn pijlen overigens ook aan het richten op journalistiek en de tijdschriftenwereld, want dat vind ik een reuze interessante tak van sport.

Ondanks dat ik in Ivoorkust woon, bevindt mijn doelgroep zich vooral in Nederland. Waarom, vraag jij jezelf nu af. Nou, let op. Nederlands is mijn moedertaal en als ik in het Nederlands schrijf, komt mijn taalgebruik het beste tot zijn recht. Helemaal omdat ik graag met een vleugje humor schrijf. Ik vind namelijk dat men wel wat meer mag lachen tijdens het werk en het leven niet altijd even serieus moet nemen. Door een subtiele, grappige touch aan teksten te geven, zonder dat het de boodschap verliest (!), wordt de tekst prettig leesbaar en goed te verwerken. Het gebruik van idiomen en scherpe randjes gaat bij mij nu eenmaal het beste in mijn moedertaal. Vandaar die doelgroep in Nederland!


Schrijven vanuit de tropen

Maar kan dat eigenlijk wel, een tekstbureau starten voor de Nederlandse markt terwijl je ergens in de tropen zit? Zonder dat ook maar iemand je kent in de schrijverswereld omdat je uit een heel ander vakgebied komt (namelijk: voedselkwaliteit)? Waarom zouden mensen met mij zakendoen terwijl ze me niet kennen en me ook niet even zomaar kunnen opzoeken in mijn kantoor?

Laat ik bij het begin beginnen. Mijn passie voor schrijven ging gepaard met een grote interesse in marketing. Marketingkennis en schrijftalent: in mijn ogen hét recept voor goede content! Het volgen van een MSc Marketing (distance learning) was dan ook het eerste waar ik aan begon toen ik in Ivoorkust arriveerde. In de tussentijd deed ik werkervaring op als Communicatiestagiaire bij de Nederlandse Ambassade en vervolgens als Marketeer in het bedrijf van mijn man. Bij die laatste was ik druk in de weer met onder andere de branding van het bedrijf.

Alles aanpakken

Op een dag kwam er een Ivoriaanse klant van mijn man langs op kantoor. Hij was zwaar onder de indruk van de nieuwe branding en huisstijl van het bedrijf. Hij vroeg me of hij me mocht benaderen voor een marketingproject. Ik had nog nul koers bepaald voor Tropics Writer en besloot dat ik alles zou aanpakken wat er op mijn pad kwam. Of het nou marketing, communicatie, tekstschrijven of wat dan ook zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Ik begon aan de klus bij mijn eerste klant en was in de tussentijd flink bezig met het uitgooien van lijntjes voor nieuwe klanten.

Ik kwam er tijdens deze periode achter dat er een belangrijk punt is waarop ik me met Tropics Writer onderscheid van mijn concullega’s. In de eerste plaats is dat natuurlijk dat ik in Ivoorkust zit en niet in Nederland. Maar hier komen nog een aantal onverwachte voordelen uit rollen. Het buitenland verhaal hangt namelijk samen met het verruimen van je blik. Het avontuurlijke, het anders willen zijn dan anderen en het out-of-the-box denken zijn punten die je veel voorbij voelt komen in mijn schrijf business. Door het wonen en werken in een ander land, in een andere cultuur met andere normen en waarden, heb ik een wereldwijde kijk op ideeën gekregen en kom ik graag met verrassende voorstellen. Het is goed om dit over je eigen onderneming te weten en jezelf er vervolgens op te positioneren in de markt.

Een vage schim zonder inhoud

En wat er in de tussentijd gebeurde, jawel, jawel: de klanten druppelden digitaal binnen. Opdrachten varieerden van marketingklussen tot aan het herschrijven van webteksten. En mijn klanten liepen uiteen van Ivorianen tot Fransen tot Nederlanders. Ik was in de zevende hemel, want het balletje begon te rollen. Er was echter nog één kleinigheidje, en dat is het contact ‘in persoon’ met mijn opdrachtgevers. Ik ben er groot voorstander van om in levenden lijve met iemand af te spreken. Je ervaart dan hoe iemand is, hoe hij of zij zich gedraagt en wat die persoon karakteriseert. Deze kennis verwerk ik vervolgens in mijn teksten, zodat ze raakvlak krijgen met het karakter van die klant of het bedrijf waar diegene voor werkt.

Voor klanten in Ivoorkust is dit uiteraard geen probleem: even een afspraak maken om wat zaken door te nemen, prima, regelen we. Maar de Nederlanders? Nu wil het geval dat mijn eerste Nederlandse klanten via de kennissenkring kwamen, dus die mensen wisten in ieder geval al wat voor vlees ze in de kuip hadden. Het wordt echter een ander verhaal wanneer onbekenden een aanvraag doen via je website, Instagram of LinkedIn. Hoe word je dan het gezicht van je bedrijf? Voor Nederlandse klanten zou ik zomaar een vage schim zonder inhoud achter het beeldscherm kunnen worden. En dat is uiteraard het allerlaatste waar ik op zit te wachten!

Een potje multitasken

Nu het Corona tijdperk in alle hevigheid is losgebarsten, zit iedereen in hetzelfde schuitje. De hele wereld zit op afstand een potje te multitasken. En dáár ben ik nu de vruchten van aan het plukken voor Tropics Writer. Mensen worden in deze periode namelijk extra behendig in het werken met videobellen en andere slimme oplossingen om hun isolatie efficiënt te maken. Op afstand werken is normaal geworden. Thuiswerken is geen taboe meer. Los van de ernst van de Corona crisis – want laat dat duidelijk zijn – werken de gevolgen ervan hélemaal in mijn voordeel. Kennismaken met potentiële opdrachtgevers: dat doen we allebei vanuit onze eigen habitat. Een telefoongesprek voeren terwijl mijn kind op de achtergrond dwars door het geluid gaat: we kennen het inmiddels allemaal. Contacten onderhouden met Facetime of Zoom: hélemaal 2020! En zo ga ik van een vage schim achter een scherm naar een tropische schrijfster met een gezicht.

Deze aanpak werkt dus top, en ik hoop nog lang zo door te mogen gaan. Toch blijf ik erbij dat ‘echt’ contact nog altijd mijn favoriet is. Ik hou ervan om iemand in real life te zien en de verbinding te maken. Daarom is mijn doel nog steeds om eventjes een kop koffie te doen met klanten wanneer ik in Nederland ben. Op die manier werk ik op afstand, maar ben ik tegelijkertijd net zo effectief – al dan niet effectiever, want: ongestoord in de tropen 😉 – als de tekstschrijver bij jou om de hoek. Kortom: bel mij!

T: +225 68 22 15 19
E: info@tropicswriter.nl
W: www.tropicswriter.nl
Instagram: https://www.instagram.com/tropicswriter/

Laat een reactie achter