Ontwerp zonder titel (16)
Logo

Storytelling
What's your story?

Untitled design (70)

De handvatten van storytelling

Hoewel je tegenwoordig bijna overal de term 'storytelling' hoort, is het toch waardevol om te begrijpen wat het precies inhoudt. In essentie is storytelling het gebruik van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren bij je doelgroep. Verhalen vormen een ideale manier om verbinding te maken, mensen te inspireren, te verleiden, betekenis te geven, fans te winnen of de gemeenschap te vergroten. Verhalen hebben het vermogen om ons te raken, iets tastbaars te creëren, zijn gemakkelijk te delen en voegen betekenis toe. Onderzoek toont aan dat content in de vorm van een verhaal overtuigender is dan niet-verhalende content. Verhalen wekken meer empathie en emotie op, omdat de ontvanger zichzelf herkent in de afzender. Je herinnert je immers verhalen die je raken en deelt ze daarom gemakkelijker. Hier zijn vier praktische stappen om storytelling effectief toe te passen voor jouw bedrijf.

1: Kies je hoofdpersonage

Om het goed te doen, maak je je klant het centrale personage van jouw verhaal. Creëer eerst een gedetailleerd profiel van je doelgroep, ook wel bekend als een persona. Richt je op specifieke kenmerken en voer indien nodig aanvullend onderzoek uit. Het maakt niet uit als je klanten niet exact overeenkomen; ze zullen zich zeker herkennen in bepaalde eigenschappen van jouw ideale klant. Maak je ideale klant vervolgens tastbaar door een profiel te schetsen, visueel voor te stellen, een naam te geven en een afbeelding bij je werkplek op te hangen of op te slaan op je laptop of pc.

2: Schrijf een verhaal met je klant in de hoofdrol

Een goed verhaal begint op het moment dat de klant beseft dat er een probleem, uitdaging of wens is. Het verhaal heeft ook een einde, namelijk wanneer de klant jouw product of dienst heeft gebruikt en tevreden is. Volg de volgende structuur:

  • De Missie: De hoofdpersoon (jouw persona) staat voor een uitdaging en wil hiermee omgaan.
  • De Metamorfose: Jouw product of dienst helpt de hoofdpersoon de uitdaging te overwinnen.
  • De Triomf: De hoofdpersoon overwint de uitdagingen en keert terug naar de bekende wereld met nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Dit patroon komt vaak voor in verhalen en kan worden toegepast door de klantenreis in kaart te brengen en om te zetten in een lopend verhaal.

3: Bedenk thema's die aansluiten op je verhaal

Het kan lastig zijn om het verhaal om te zetten in concrete content. Gebruik daarom thema's die logisch voortvloeien uit je verhaal en de behoeften en klantreis van je doelgroep weerspiegelen. Denk aan inhoudelijke thema's om je verhaal op te splitsen, nog zonder na te denken over de specifieke vorm.

4: Creëer content die impact heeft

Neem een vel papier, plaats je verhaal en bijbehorende thema's centraal en begin met brainstormen over onderwerpen en inhoud. Beslis daarna pas welk type content (blog, post, story, reel of carrousel.) geschikt is voor elk onderwerp. Versterk je storytelling met extra handvaten voor contentcreatie, waardoor je gegarandeerd meer impact zult hebben.